Chat with us, powered by LiveChat

Köpvillkor

Beställning

Beställning av varor på Elekcig.se görs genom att lägga till produkter till webbplatsens kundvagn. Från kundvagnen leds du vidare genom betalningsprocessen. Nedan skriver du in dina kund- och betalningsupplysningar. Först efter du skrivit in det kan en eventuell rabattkod inlösas. När beställningen bekräftas kommer du inom kort mottaga en orderbekräftelse för beställningen via mail. På samma sätt kommer du som kund få besked per mail när ordern skickats.Beroende på vilken leveransmetod du väljer erbjuds track and trace. Önskar du leverans till andra länder ombeds du kontakta oss. Vi säljer endast till personer över 18 år.

 

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Elekcig ABs allmänna villkor. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

 

Andra betallösningar

Vi accepterar även betalningar med Visa och MasterCard kort via ePay’s säkra betalserver vilket betyder att information endast går till ePay och inlösande bank. Överföringen av information är krypterad med SSL - Secure Socket Layer. Elekcig.se får aldrig ta del av denna information vilket ökar säkerheten för dig som kund. Kortinlösaren uppfyller kraven för PCI DSS. Kortbetalning via ePay är avgiftsfritt. Betala direkt med pengar från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto. Observera att du måste ha dina inloggningsuppgifter till PayPal för att kunna genomföra köpet. Vid betalning genom banköverföring skickas din beställning så snart betalningen är registrerat på vårt bankkonto i Swedbank.

 

Gällande lag och tvistlösning

Alla köp hos Elekcig.se lyder under svensk lag och eventuella tvister ska avgöras av svensk allmän domstol.

 

Alternativt Tvistlösningsförfarande

Du har i din egenskap av konsument rätt att, om du har ett klagomål om ett köp vilket inte kunnats åtgärdas genom direktkontakt med Elekcig AB, vända dig till ett alternativt tvistlösningsorgan för att göra upp i godo. Att vända sig till ett alternativt tvistlösningsorgan är i allmänhet billigare, mindre formellt och snabbare än att gå till domstol. Du kan endast använda alternativet om du är bosatt inom EU och den andra parten är etablerad inom EU. Du kan antingen använda onlineplattformen för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens hemsida, www.ec.europa.eu/odr, eller vända dig direkt till Allmänna reklamationsnämnden, via www.arn.se. Allmänna reklamationsnämnden är en godkänd nämnd för alternativ tvistlösning och lyder under Direktiv 2013/11/EU om alternativ tvistlösning vid konsumenttvister.

 

Frakt och leverans

När du handlar hos Elekcig.se har du alltid fri frakt när du väljer leveransmetoden DHL Ombud och Post Nord (Brev). Elekcig har ej något minsta ordervärde. Väljer du leverans som PostNord MyPack kostar frakten 59 kr för leverans till ombud eller 99 kr för hemleverans. Beställer du för mer än 500 kr så dras det från en fraktrabatt på 29 kr även vid leverans med PostNord Mypack. Hos Elekcig.se lägger vi stor vikt i att kunna skicka varorna fortast möjligt. Ska din beställning skickas på samma dag måste den slutföras kl. 15 på vardagar vid leverans med PostNord och redan kl. 10 på vardagar med leverans av DHL. Leveransen sker till den adress du fyllt i alternativ till ombudet du valt vid beställningen. Elekcig.se hanterar normalt din order inom ett dygn (helgfria vardagar) från beställning fram tills dess att varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har varan i lager. Elekcig.se kan inte lämna någon förseningsgaranti för varor som inte finns i lager vid beställningstidpunkt eller för varor som lämnat vårt lager. Det betyder att den totala leveranstiden innan varan når dig kan bli längre än vad som anges som normalt för valt fraktsätt. Om Elekcig inte kan leverera produkten inom avtalad tid kommer konsumenten att informeras om anledningen till förseningen och upplysas om en ny leveranstidpunkt. Elekcig har rätt att avhjälpa felet inom skälig tid. I det fall leveransdagen varit av väsentligt betydelse och handlaren inte kan avhjälpa felet har kunden rätt att häva köpet.

Vid MyPack hemleverans ska du vara hemma och skriva under för paketet. Leveranstiden är 2-3 vardagar både vid leverans med DHL och PostNord. Var dock beredd på att leveransen vid en del tillfällen kan dröja lite på grund av force majeure och liknande. Dessa villkor gäller för leverans inom Sverige, för fraktpriser till övriga länder kontakta vänligen vår kundservice. Observera att Postnord Brev inte är ett spårbart leveransalternativ.

 

Ångerrätt och retur

Det beviljas 30 dagars ångerrätt, under förutsättning att varan är oanvänd. Omkostnader kring frakt och returen står kunden själv för (se konsumentavtal). Här kan du ladda ner Konsumentverkerkets ångerblankett. Detta gäller från det då du som kund meddelat ånger om varan. Ångerrätten kan dock bara utnyttjas så länge varan är i samma skick och mängd som vid leverans. Skulle varan inte vara förpackad väl vid retur av ångrad vara har Elekcig rätt att göra ett värdeminskningsavdrag med upp till 100% av varans värde. Vid köp av E-cigaretter hos Elekcig.se är originalförpackningen alltid en viktig del av varans värde. Önskar du använda dig av ångerrätten ber vi dig att skicka ett mail till vår kundservice. Kontakta oss med ordernummer och beskrivning samt eventuell beskrivning av defekter på varan. Efter mottagande av ditt mail skickar vi dig ett mail med returinformationen. Blir varan skadad eller försämrad på grund av bristfällig förpackning förlorar du som kund ångerrätten. Återbetalning vid ångerrätt sker inom 14 dagar utan dröjsmål med samma medel som den ursprungliga betalningen (om inte annat önskas). Återbetalningen sker fortast möjligt via överföring till din bank när Elekcig.se har kontrollerat att din tillbaka skickade vara lever upp till våra returneringsstadgar.

Observera: Vi tar ej emot returer skickade som rek. paket eller mot postförskott, då vi ej har möjlighet att utkvittera dessa.  

 

Vid användning av ångerrätten skickas returer till:

Elekcig AB

Mäster Johansgatan 6

211 21 Malmö

Sverige

 

Reklamationsrätt 


Elekcig.se ger 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Detta omfattar ursprungliga fel. Observera att en e-cigaretter och tillbehör kan ha begränsad hållbarhet, även under normal användning och att denna period kan förkortas genom överdriven eller felaktig användning. På batterier lämnas 6 månaders garanti. Märker du av fel eller brister vid leverering från Elekcig.se ska det åberopas i rimlig tid efter att du har märkt av felen. Att anmäla fel inom två månader från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts anses som skälig tid. Det är din plikt att ange och efter krav visa hur felen märks eller förekommer. Om du märker fel ombeds du så snabbt som möjligt kontakta vår kundservice. Det är naturligtvis ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte uppstått i samband med felanvändning av dig som kund. Observera dock att atomizer/clearomizer är förbruksvaror, det kan inte förväntas att dessa ska hålla för evigt och de täcks därför inte av garantin. Bifoga en kopia av fakturan som bevis för att produkten köps från Elekcig.se. Vid en godkänd reklamation betalas ersättning ut för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen.

Observera: Vi tar ej emot returer skickade som rek. paket eller mot postförskott, då vi ej har möjlighet att utkvittera dessa. Vi tar ej ansvar för bristfällig emballagering i samband med retur av varor och det kan EJ rekommenderas att returnera varor i papperskuvert.

 

Säkerhet för privata upplysningar (persondatapolitik) 


För att ett avtal ska kunna ingås är nedanstående information nödvändig:

• Namn

• Adress

• Telefonnummer

• E-mailadress

 

Personupplysningarna registreras med det ändamål att kunna leverera varan till dig. Personupplysningarna registreras hos Elekcig.se och sparas i fem år, därefter försvinner upplysningarna. Vid insamling av personliga upplysningar via vår hemsida säkrar vi att du alltid är införstådd med. Information angiven till Elekcig.se vidarebefordras eller säljs inte vidare till någon tredje part och vi registrerar inga känsliga personuppgifter.

 

Rabattkod och utförsäljning

Hos Elekcig.se kommer det av och till finns gällande rabatter. Det kan vara rabattkoder med särskilda villkor, hur du gör för att använda rabattkod anges i beskrivningen. Utförsäljning eller speciella erbjudanden på varor gäller från den tidpunkt de blir offentliggjorda och det kommer inte återbetalas pengar under rabatt på beställningar som gjorts före rabatt giltighetstid. Rabatter och erbjudanden löper på obestämd tid om inget annat är angivet.

 

Ansvarsbegränsning

Risken vid köp av varor hos Elekcig.se övergår till dig som kund vid levereringstidpunkten. Lägg märke till att produkterna inte ska användas av gravida eller personer under 18 år. Sök vägledning hos din läkare om du har sjukdomar eller om du lever under andra förhållanden som skapar tvivel om produktens lämplighet. Elekcig.se tar inte ansvar för skador på annan utrustning, förnödenheter eller människor.

 

Förbehåll

Elekcig.se gör reservationer för stavfel, fel-prissättningar, moms och skatteförändringar, prishöjningar, force majeure, slutsålda eller utgångna artiklar.

 

Produktmanualer

Alla manualer till våra produkter finns att få tillsänt via e-post på svenska om så önskas. Kontakta vår kundservice för mer information om våra produktmanualer. Dessa produktmanualer kommer även finnas tillgängliga för nedladdning på vår hemsida och även bifogade vid alla beställningar på respektive produkt i framtiden.

 

Hjälp och frågor

Om du har frågor om ovanstående och eller har behov av hjälp så kontakta vänligen vår kundservice. Kundservice är för det mesta online nere i det högra hörnet och vi hjälper alltid till med ett leende på läpparna. Telefon: 040 22 13 90.

 

Alternativt Tvistlösningsförfarande

Om du har frågor om ovanstående och eller har behov av hjälp så kontakta vänligen vår kundservice. Kundservice är för det mesta online nere i det högra hörnet och vi hjälper alltid till med ett leende på läpparna. Telefon: 040 22 13 90.

 

Adress till ARN (Allmänna reklamationsnämnden):

Att: Allmänna reklamationsnämnden

Box 174

10123 Stockholm