Chat with us, powered by LiveChat

FAQ - Frågor och svar

 

Vilken vätskebehållare ska jag välja?

 

Om du är i nybörjare inom E-cigaretter så skulle vi rekommendera Hangsen | C1+ | 1.6 ml. Det är vätskebehållaren som ingår i det populära nybörjarsetet eGo | eGo-C1. Den är mycket nybörjarvänlig eftersom den är enklast att påfylla och byta ut. Om du önskar någonting lite mer avancerat så har vi också tankar med mer teknik som producerar mer ånga och har fler inställningsmöjligheter. I så fall skulle vi rekommendera att du provar dig fram. Ju högre priset är, desto mer avancerat är själva behållaren och desto fler inställningsmöjligheter har den.

 

Hur ska jag ladda min e-cigarett?

Det rekommenderas att inte ladda din e-cigarett med en väggadapter över 5V 1A för att inte kortsluta batteriet, det gäller vid all laddning av e-cigaretter. Därav gäller inte heller reklamationsrätten då detta inte är ett produktionsfel.

Hur länge räcker 10 ml E-juice?

 

10 ml E-juice är jämförbart med 5-6 paket cigaretter. Det vill säga att du betalar 55 kr för 10 ml E-juice och det motsvarar det antalet vanliga cigaretter som du skulle betala 275-330 kr för. 

 

Vad är PG eller VG?

 

Propylenglycol (PG) och Vegetabiliskt glycerin (VG) är de två baser som utgör grunden i din E-juice. När vi pratar om E-juice, så har dessa baser olika effekter som måste blandas på rätt sätt för att få de optimala E-juicerna. PG – Propylenglycol är bra för att bevara smaken och medför ”rivet” i halsen för brukaren vid rätt mängd. Ju större mängden av PG är, desto mer smak. VG – den vegetabiliska glycerinen är det som ger ångan. Ju större mängden av VG är, desto mer ånga. När man blandar dessa två baser, kan man alltså producera E-juicen precis som man önskar.   

 

Hur mycket VG eller PG innehåller era E-Juicer?

 

Hangsen Atom: 30% VG & 70% PG

Hangsen Vengers: 70% VG & 30% PG

Hangsen Honor: 50% VG & 50% PG

Halo: Finns i både 70% VG & 30% PG eller 30% VG & 70% PG

Liquideo: Varierar mellan de olika smakerna.  

Xbud: Varierar mellan de olika smakerna.

 

Finns det nikotin i era E-Juicer?

 

Ja. Vi säljer E-Juice både med och utan nikotin. Våra E-Juicer finns i fem olika nikotinstyrkor och du väljer själv vilken styrka du vill ha.

 

Är det olagligt att köpa nikotinvätska?

 

Nej, det är inte olagligt att köpa E-vätska med eller utan nikotin.

 

 

 

INFÖR BESTÄLLNINGEN

 

Beställer hos Elekcig.se för första gången?

 

Vi är riktigt glada att du har valt vår webshop och vi skulle gärna vilja ha dig som kund i fortsättningen. Du väljer de varorna du vill ha och lägger dem i kundvagnen. Ta sedan en titt in i kundvagnen för försäkra dig om att allt är som det ska vara. Efter det klickar du på ”Gå till kassan” och avslutar ditt köp. Har du frågor är du välkommen att ringa till oss (040 22 13 90) eller skicka ett mejl.  

 

Om jag beställer idag, när får jag mina varor?

 

Vi packar och skickar alla beställningar snarast möjligt från vårt lager i Sverige. Om du väljer leverans med PostNord Varubrev och beställer innan kl. 15.00 en vardag, så skickas din beställning samma dag. Beställning är då till din brevlåda inom 2-4 vardagar. Detsamma gäller om du väljer DHL Ombud, skillnade är att ditt paket hamnar hos det ombudet som ligger närmast den angivna adressen. 

 

OBS! 

 

Beställer du till Norge så är leveranstiden normalt 2-5 arbetsdagar. Leveranstiden kan dock variera beroende på ditt ordervärde. Om du har ett högre ordervärde än 350,00 kr kan du riskera att den norska tullen stoppar ditt paket för att kontrollera innehållet. Detsamma kan vara fallet om ordern innehåller produkter som innehåller nikotin.

Här kan du uppleva följande:

1. En förlängd leveranstid på 4 veckor från avsändningsdagen.

2. Du kan vara skyldig att betala avgift från tullverket för att få paketet.

3. Du kan riskera att paketet kommer tillbaka till oss.I så fall återbetalar vi pengarna tillbaka till dig så att du kan beställa en ny order på vår hemsida.

Vi rekommenderar starkt att du delar upp din order i två eller flera order för att undvika risken för ovanstående problem.Var uppmärksam på att vi har inget inflytande på detta, eftersom det är de norska myndigheternas regler som gäller.

 

Kan jag beställa per mejl eller telefon?

 

Nej, den enda möjligheten att beställa är via vår hemsida. Vi kan naturligtvis hjälpa och vägleda dig till ett genomfört köp. 

 

Jag skulle vilja tilläga varor/ändra min beställning. Kan jag göra det?

 

Vill du göra ändringar i en befintlig order ber vi dig kontakta kundtjänst snabbast möjligt och ange ditt ordernummer samt vilka ändringar du önskar utföra. 

Uppmärksamma att vi endast kan garantera att din beställning har ändrats om du har fått en skriftlig bekräftelse på det. 

 

Vad kostar frakten?

 

Inget! Vi har fri frakt inom och utanför Sverige. Dock skal du vara uppmärksam när du beställer till länder så som Norge som har särskilda tullregler.

 

Vilka länder skickar ni till?

 

Vi skickar till hela Europa. 

 

Kan jag få pengarna tillbaka?

 

Vi erbjuder alltid 30 dagars full returrätt. Under förutsättning att varorna är oanvända och i samma skick och mängd som vid köp. Skulle du däremot motta en defekt vara, så ersätter vi den naturligtvis. I sådana fall ber vi dig att kontakta vår kundtjänst: [email protected] . Kom ihåg att skicka med kvitto och returneringsblanketten där du anger ev. anledningar för returen.

 

Jag har fått ett presentkort/rabattkod. Hur använder jag det?

 

Om du har ett presentkort eller rabattkod så ska du använda dessa vid avslutningen av ditt köp. Under din beställningsöversikt kan du klicka på "Har du en rabattkod?" och skriva in din kod.

 

Passar all E-juicer till alla E-cigaretter?

 

Du kan oftast använda alla våra E-juicer. En vanlig E-cigarett har inga speciella E-juicer som passar bäst till den. Observera dock att E-juicer med högt VG innehåll (70% och mer) primärt används till sub ohm tankar och att dessa kan vara för tjocka för enklare clearomizers (t.ex. EVOD, C1+ etc.). Tjockare vätskor kan orsaka problem med förångningen i sådana tankar och förkorta livstiden på coilen.

 

Jag behöver hjälp. Finns det ett nummer jag kan ringa till?

 

Ja! Behöver du hjälp eller rådgivning är du välkommen att ringa oss på 040 22 13 90.

 

Jag upplever tekniska problem när jag försöka avsluta mitt köp.

 

Det händer då och då att tekniken kuggar när man försöker avsluta ett köp. Upplever du problem är det en bra idé att prova en annan browser (Chrome, Firefox, Safari, Explorer). Upplever du fortfarande problem kontakta oss per telefon 040 22 13 90, LiveChat eller skriv ett mejl. Ange gärna felmeddelandet du får.

 

 

 

EFTER BESTÄLLNINGEN

 

Jag har tagit emot mina varor men vet inte hur man använder dem.

 

Om det är första gången du har en E-cigarett i handen kan det vara svårt att veta hur den fungerar. Vi rekommenderar alla våra nya kunder att titta på instruktionsvideorna för den specifika produkt man köpt. Är det inte tillräckligt är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på 040 22 13 90 eller LiveChat. Vi hjälper gärna till både före och efter köpet.

 

Är mina varor på väg?

 

Så fort din beställning har skickats ut från vårt lager i Sverige får du en bekräftelse på det. Bekräftelsen skickas till mejladressen som du har angivit vid köp. 

 

Varför har jag inte fått mitt paket än?

 

Efter vi har överlämnat ditt paket till leverantören så är leveranstiden 2-4 dagar med DHL coh PostNord. Har du inte fått ditt paket ber vi dig att titta på din orderbekräftelse för att försäkra dig att din adress är korrekt. Kom ihåg att hela ditt namn måste stå på brevlådan. Annars är det möjligt att brevbäraren inte levererar paketet, då bli den levererat till närmaste ombud. 

 

Kan jag spåra mitt paket?

 

Ja! Vid DHL leverans går det bra att spåra paketet. Har du inte spårningsnummer kan du kontakta vår kundtjänst för att få det. 

 

Jag har fortfarande inte fått mitt paket. Vad gör jag?

 

Då och då uppstår det problem hos PostNord eller DHL som gör att paketet blir försenade eller inte kommer fram. Har du ej mottagit din beställning efter 5 vardagar ber vi dig att kontakta oss direkt. Det är vårt ansvar att du får dina varor, så vi ska självklart hitta en lösning.

 

Jag fick defekta varor. Vad gör jag?

 

Det händer väldigt sällan att vi hittar fel på våra produkter men när det händer så tar vi naturligtvis hand om problemet och rättar det direkt. Skulle du ha oturen att ta emot defekta varor kan vi i vanliga fall rätta felet över telefon eller email. Är det inte möjligt ersätter vi varorna direkt och enkelt. Vid sådana tillfällen blir en retursedel och returblankett skickat till dig som du kan använda till returneringen. Därmed betalar vi frakten. Efter vi har mottagit dina varor, skickar vi ut nya efter avtal.

 

Kan jag avbeställa min order?

 

När du har lagt och betalt din beställning så skickas den till vårt lager i Sverige och bearbetas så snabbt som möjligt. Under dagen innebär detta att ordrar ibland färdigbehandlas under en väldig kort tid. Är beställningen inte bearbetat vid tidspunkten du kontaktar oss så kan vi annullera den men det finns aldrig en garanti på att det är möjligt oavsett hur snabbt du kontaktar oss. Observera att vi svarar på mejls inom 24 timmar på vardagar och att det är bäst att ringa oss på 040 22 13 90 så snabbt som möjligt ifall du vill avbeställa. Är ordern redan bearbetat så finns det tyvärr ingen möjlighet för oss att stoppa den. Du kan i så fall använda dig av din ångerrätt och skicka varorna tillbaka så fort du tar emot dem.